Sunday 1 February 2009

Ketuanan Bahasa Melayu

Bahasa inggeris memang sudah diketahui ramai yang mana ianya merupakan satu bahasa yang universal. Namun setakat mana kita sebagai orang melayu yang menggunakkannya sebagai bahasa ke dua(English as a Second Language) mampu mengadaptasikannya ke dalam budaya dan adat kita. Sebelum saya menulis lebih lanjut, saya ingin merungkai terlebih dahulu tentang adat dan budaya kita sebagai orang melayu yang dianggap penuh dengan tatasusila. Kita serba tahu dan memahami yang bangsa melayu ini, agamanya datang dari arab. Yang mana, pada masa dahulu, pedagang arab datang ke tanah melayu dan menyampaikan dakwah islamiyahnya. Disamping mengampai dakwah, mereka turut menyampaikan adat dan budaya yang boleh diterap dalam bangsa kita. Ada juga budaya arab yang tak mampu kita kekalkan dalam kehidupan harian kita. Contoh yang paling senang ialah budaya memberi salam walaupun pada yang bukan muslim. Pada mereka memberi salam tu adat dan ianya boleh pada sesiapa sekali pun, even diluar masjid pun, ramai saje orang bukan muslim yang berkumpul sesame muslim selepas sembahyang jumaat. Maka budaya ini tidak boleh diadaptasikan dalam budaya kita kerana memang sudah di tanam dalam hati sanubari kita bahawa memberi salam itu hanyalah pada orang muslim. Ini hanyalah perbezaaan pendapat. Dan ianya tidaklah seharusnya disalahgunakan untuk memecah belahkan umaht islam.

Berbalik pada persoalan yang ingin kita ungkapkan bahawa apabila pendatang arab datang ke tanah melayu dengan membawa pelbagai budaya, ia akan mencorakkan identity kita. Seterusnya, ia akan menghasilkan komuniti yang penuh dengan budaya2 yang mulia dan disenangi seperti mana yang diajarkan oleh rasullullah. Budaya2 ini, akhirnya nanti akan menjadikan sesorang insan itu mampu memikirkan mase depan mereka kerana untuk meneruskan kelangsungan mereka sebagai orang timur. Budaya orang timur ini, yang mane penuh dengan rase malu dan sopannya haruslah dipelihara kerana kesopanan dan kesusilaan ini yang akan memudahkan kita untuk meneruskan survival kita sebagai manusia di muka bumi dan seterusnya sebagai khalifah.

Oleh yang demikian, untuk menghubungkan dengan tajuk perbahasan saya diatas yang mana berkenaan isu bahasa ingeris, saya ingin menegaskan bahawa, sekiranya penyerapan bahasa inggeris ini tidak dikawal ia boleh memusnahkan bahasa kita, dan seterusnya bangsa kita. Saya tertarik untuk merungkaikan satu buku bertajuk pupus bahasa, pupuslah bangsa. Kulit bukunya berwarna merah. Saya suka buku tersebut, kerana penulisnya banyak merungkai dengan memasukkan beberapa pemikiran2 saintifik yang mudah diterima akal.


Apabila kita menyerap bahasa asing dalam harian kita, secara tidak langsung kita turut akan mengheret budayanya kedalam kehidupan kita. Dan seterusnya, kita akan mengheretkan kehidupan dan keluarga kita kedalam kancah yang lebih buruk apabila budaya asing(western) sudah terbuku dalam hati kita. Hari ini, kita melihat ketamadunan sesuatu kaum atau negara itu diukur berdasarkan barat. Maka muncullah satu perkataan yang cukup sakit dan dukacita didengar iaitu, civilization is westernization. Memang pahit didengar, tapi, kita kena menerimanya, kita menerimanya bukan bererti kita rela selama2nya. Sepatutnya, kita rela dengan quotation itu dengan matlamat kita akan menguabahkannya. Civilization is not depends on western. It depends on what we think and what we can do, whereby we have ability to do so. (That should be)..

Kemudiannya, saya ingin merungkai pula matlamat dan misi kita sebagai pelajar dan sememangnya disuruh untuk belajar. Jadinya, untuk belajar, kita memerlukan satu medium yang mampu menerima dan penyampaian ilmu tanpa disekat. Sekiranya pengaplikasian bahasa inggeris diterap kedalam pendidikan di Malaysia, saya secara peribadinya berpendapat bahawa kita sebenarnya merancang untuk memusnahkan generasi masa hadapan. Yang saya maksudkan ini adalah isu berkenaan sains dan matematik dalam bahasa inggeris. Isu ini timbul apabila tun dr Mahathir mengubah system pendidikan rendah daripada menggunakan bahasa melayu ke bahasa inggeris. Secara kasarnya, kita akan mendapati bahawa ianya mendapat faedah yang menguntungkan, kerana mahu tidak mahu kita tetap akan menggunakan bahasa inggeris sebagai alat berkomunikasi apabila memasuki ke alam university. Ini kerana kebanyakan buku2, diperingkat master terutamanya, menggunakan bahasa inggeris. Jadinya, amat bertepatanlah sekiranya kita memberi pendedahan lebih awal kepada pelajar di sekolah awal untuk menggunakan bahasa inggeris di sekolah2. Memang tidak dinafikan bahawa ramai yang bersetuju dengan penggunaan bahasa inggeris ini.


Namun, disebalik itu semua kita tidak lihat 'isinya'. Disebalik penggunaan bahasa inggeris dalam kalangan pelajar sekolah, ia akan menimbulkan pelbagai keraguan, kesulitan dan sebagainya. Ini kerana dimalaysia, kebanyakan rakyatnya adalah bangsa melayu. Hampir 60%. Orang melayu ini sudah terbiasa dengan penggunaan bahasa ibunda mereka, bahasa melayu. Begitu juga yang terjadi pada kaum cina dan india. Mereka ada 'mother tongue' tersendiri. Mereka akan memilih untuk berbicara dalam bahasa mereka sendiri. Ini kerana perkara itu lebih memudahkan untuk mereka berkomunikasi. Memang ada orang cina dan hindu menggunakan bahasa inggeris ketika berbicara dalam kalangan ahli keluarga dan sahabat handai. Namun, saya fikir, mereka tidak akan membiarkan bahasa ibunda mereka sendiri 'disepak terajang' oleh bangsa lain. Mereka akan memastikan bahasa mereka terpelihara. Kalau tidak, mana mungkin wujudnya papan2 tanda berbahasa cina dan bahasa tamil. Manakala dalam kalangan bangsa melayu pun, kesemuanya ingin berbahasa inggeris kalau boleh. Sehinggakan majlis yang dihadiri oleh orang melayu keseluruhannya pun menggunakan bahasa inggeris. Pada saya, ini suatu kesilapan besar. Kita dibesarkan dengan bahasa melayu dan kosa kata bahasa melayu sudah banyak. Dan kenapa perlu meggunakan bahasa lain, melainkan memang keadaan memerlukan kita meggunakan bahasa inggeris.

Sekarang ini, saya lihat sudah menjadi trend untuk majikan memilih pekerja yang boleh berbahasa cina. Apa sudah jadi dengan bahasa melayu. Sudah tidak ada kualiti lagikah dengan bahasa melayu?. Ataupun sudah hilang orang yang ingin bertutur dalam bahasa melayu. Sepatutnya, bangsa melayulah yang seharusnya sensitive dengan perkara ini.

Yang seterusnya, saya berpendapat, sekiranya bahasa inggeris ini terus diajar dalam mata pelajaran sains dan matematik, saya rase tidak semua mampu menguasai kedua2 mata pelajaran tersebut. Di peringkat sekolah rendah, seharusnya diteruskan dengan menggunakan bahasa melayu kerana pada peringkat awal ini, seharusnya kita menanam sifat minat kepada para pelajar. Jika pelajar belajar dengan beroleh keputusan yang cmerlang, namun tidak rase minat terhadap subjek tersebut, apa gunanya. Mereka seolah2 dipaksa untuk belajar.

Kesemua statistic dan bancian di buat hanyalah sekitar bandar2 besar, terutamnya di k.l. maka, memanglah statistic ini akan menyebelahi penggunaan bahasa inggeris. Mereka ini memang sudah terbiasa dengan majalah2 dan buku2 inggeris. Namun, kita kena ingat, peratus rakyat di luar Bandar adalah jauh lebih tinggi. Mereka ini tiada kelengkapan yang sempurna. Ibu bapa mereka pula tidak mampu untuk mengajar dan bertutur dalam bahasa inggeris. Jadinya, mereka belajar bahasa inggeris hanya dengan buku teks. Mereka tidak berkemampuan untuk mengikuti tusyen dan kelas tambahan. Jadinya, mereka ini, kalau cemerlang pun, adalah dengan cara memaksa, tidak secara minat yang mendalam terhadap bahasa inggeris itu sendiri.


Cukup dulu kot setakat ini. Saya sebenarnya agak teruja untuk membincangkan hal ini, namun masa agak terbatas untuk saya cerita lebih dalam. Dan saya sendiri pun selalu melalut dalam penulisan. insyaAllah , kalau diizinkan saya ingin menulis lagi tentang isu ini. (sory, macam tergantung sket ending artikel ni-nak buat tutor)