Sunday 4 January 2009

RiFLe VS BaTu

Kekacauan di negara palestin bukanlah baru. Malah bagi mereka, hidup dengan membaling batu itu adalah suatu lumrah dan sudah sebati bagi mereka untuk mempertahankan diri. Tentang kejahatan dan niat buruk Israel ini pun satu. Memang sudah tidak dinafikan lagi. Kalau tidak, mana mungkin negara barat membencikan yahudi, terutamanya hitler(cerita dahulu-WW2). Pertama sekali, saya ingin membicarakan tentang perangai buruk dan tabiat orang yahudi ini sendiri. Yang pertamnya, dunia pun sudah tahu, mereka ini suatu kaum yang suka melaga2kan orang dan mengambil kesempatan atas orang lain. Contohnya, tentang bunga(interest) yang dikenakan oleh mereka. Dahulunya, puak nazi membenci yahudi disebabkan inilah. Mereka ini suka menekan dan menindas orang. Mereka bagi pinjam duit. Dan kemudian mintanya kembali dengan harga yang melambung tinggi. Yang keduanya, mereka punya fahaman ini sangat jumud. Contohnya, mereka menganggap agama selain mereka ini adalah anjing mereka. Seolah2, tuhan hanya menerima agama mereka sahaja, dan siapa yang bukan agama mereka, mereka boleh buat apa sahaja. Pandangan ini sangatlah zalim. Even dalam islam sendiri, kita tidak menidakkan hak seorang kafir. Yang seterusnya, orang Israel ini sangat pelik tentang motif dan semangat juang mereka. Saya penah tengok dalam discovery. Ketua askar Israel telah dipilih untuk menjalankan latihan yang dibuat oleh discovery channel. Dalam itu, dia nyatakan askar Israel adalah askar yang paling bagus dan latihan ketenteraannya adalah paling berkualiti. Even US pun tidaklah sehebat mereka. Tapi, yang peliknya, askar Israel ini, bertempur dengan suatu puak yang tidak memiliki apa2. Yang ada pun hanya lah roket buatan sendiri, yang mana ketepatannya sangat2 jauh berbeza dengan mereka. Kalau bagi saya, ini suatu tindakan yang bodoh. Ada pulak orang yang kuat digandingkan dengan orang yang lemah. Orang yang memegang rifle bertempur dengan batu. Inilah yang menunjukkan pengecutnya Israel. Seterusnya, perangai Israel ini pula, suka bergaduh dan saling salah menyalahi. Contohnya, dimasa tentera Israel memasuki lubnan, apabila banyak tank2 mereka rosak dibedil dengan tentera hezbullah, mereka menyalahkan ketua tentera mereka. Mereka ini pula tiada moral yang kuat. Benda ini saya nampak dalam al-jazeera. Tentera Israel ini, masa perang, mereka letih. Tapi, mereka ini bodoh juga. Ada ke patut tidur di sebelah bom. Tidur time perang pun sudah cukup menunjukkan mereka ini tiada jati diri yang kuat. Hanya latihan ketenteraan sahaja yang kuat, tapi, bila dah masuk dalam perang, tak boleh pakai.


 

Seterusnya saya ingin merungkai pula kedudukan rakyat2 gaza. Hamas ini adalah suatu entiti yang hanyalah satu persatuan. Yang mana mereka ini ditubuhkan untuk mewujudkan kembali negara mereka yang merdeka. Saya tidaklah sangat sedih apabila mendengar ramai penduduk palestin yang mati, tapi, yang menyedihkan saya adalah apabila negara2 arab tidak mampu untuk membuat apa2. Bagi saya ini suatu sikap yang lebih teruk dari membunuh (secara reality). Mereka ini ada kuasa, tambahan pula, mesir, Syria, dan Jordan. Tapi, mereka ini gagal untuk mengekang keganasan yang dilakukan oleh orang Israel. Bukankah pelik apabila statement yang dikeluarkan oleh mesir, supaya penduduk palestin(hamas dan fatah) jangan bertelagah. Hamas dan fatah memanglah tidak sependapat, tapi, mereka bertelagah disebabkan benda lain, dan bukannya isu Israel memasuki gaza. Mereka hanya bertelagah tentang kewujudan negara Israel. Tapi, kedua2nya tidak ingin Israel melakukan keganasan. Saya merasakan seolah2 negara arab telah dikunci mulut mereka. Dan US pula hanya menyokong dari belakang. Dan Obama pula langsung tidak dibenarkan untuk membuat ulasan tentang perang di negara teluk. Dengan alasan Obama masih belum menjadi presiden. Dan akhirnya, Obama dihantar sehingga ke Hawaii atas alasan bercuti. Namun, semasa perang Russia dengan Ossentia, Obama boleh pula mengeluarkan statement. Bukahkan ini pelik. Orang Israel memang sudah merancang ini semua sebenarnya. Keganasan ini sering berlaku terutamanya apabila pilihanraya di Israel makin hampir. Parti2 yang bertanding di Israel mahu menunjukkan kekuasaan mereka dengan mengganas di bumi palestin.


 

Ada suatu benda lagi yang saya ingin kongsikan bersama. Dulu, ayah saya ada bertemu rakannya dari palestin. Apa yang dikatakan oleh dia agak memeranjatkan saya. Katanya, dia juga tidak risau tentang keganasan di negaranya, sebabnya, dia percaya dengan apa yang al-quran katakan, iaitu, orang yahudi dikhirnya nnt, dia akan kalah dan akan dikejar sehingga ke hujung nyawa. Tambahannya pula, bagi ibu2 yang kematian anak mereka, mereka merasakan ingin melahirkan lagi ramai anak walaupun dia tidak tahu sama ada anak yang bakal dilahirkan itu still selamat atau tak. Sebabnya, bagi rakyat palestin ini, kematian itu bukanlah suatu yang ditakuti. Dimana2 sahaja manusia boleh mati. Tapi, mati di jalan Allah itu adalah suatu yang diingini oleh mereka. Lain pula bagi pihak Israel, mereka ini pengecut. Apabila ada satu peluru yang disasarkan di tempat mereka, mereka akan bertempiaran. Dan dalam masa yang sama, akan ada satu siren yang akan berbunyi sabagai tanda amaran. Maka, mereka akan melarikan diri dan bersembunyi di bawah tanah. Maka disini, moral bagi umat islam itu sudah kelihatan. Orang islam berperang untuk mati, tapi, orang kafir(Israel) berperang untuk selamatkan orang mereka dan seboleh mungkin taknak bagi langsung injured. Maka, orang islam ini akhirnya akan berperang bersungguh2.


 

Tentera palestin, kalau mereka meninggalkan rumah, mereka tidak meninggalkan apa2 pada isteri mereka. Even mereka pun tidak bagitau kemana mereka akan pergi. Ini memudahkan mereka kerana apabila suatu hari nnt, si isteri ditangkap oleh orang Israel, dan apabila isteri mereka disoal siasan, mereka tidak akan memperolehi apa2 maklumat. Ini lah suatu taktik yang susah diketahui oleh orang Israel. Bagi mereka(tentera islam) selangkah mereka keluar dari rumah, belum pasti mereka boleh pulang dengan selamat. Maka, lebih baik, mereka tidak meninggalkan apa2. Dan kalau terjadi sesuatu nnt pun, mereka(si isteri) akan sudah bersiap sedia dengan apa jua akibatnya.


 

Kemudiannya, kalau kita melihat kembali apa yang tenjadi di lubnan, terjadinya suatu yang agak pelik. Boleh dikatakan tentera Israel kalah dalam perang itu. Sebabnya, telah banyak kereta kebal mereka jahanam. Yang keluar di surat khabar tentang kematian 10000 di lubnan itu hanya lah orang awam. Tapi, tentera Hezbollah tidak lumpuh pun dengan serangan Israel. Ini kerana, tentera Hezbollah berada di merata2. Saya berpeluang melihat review perang di lubnan. Rupa2nya, tentera Hezbollah ini, mereka telah melakukan pelbagai intipan dan penyelidikan tentang kereta kebal yang digunakan untuk dibawa masuk oleh tentera Israel ke lubnan. Akhirnya, mereka tahu kelemahan tank yang dibawa masu, dan akhirnya, mereka menemui tempat kelemahan tank2 terbabit. Maka, dengan mudah mereka dapat meletupkannya. Saya dapat lihat byk tank yang berasap dan terbakar akibat daripada tembakan tentera hezbolllah. Dan semasa itulah mereka mula menyalahkan ketua tentera mereka.


 

Dan apa yang berlaku di gaza ini, saya ingat serupa itu juga. Tambahan pula, di gaza, jalan2nya sempit sempit. Lagi memudahkan orang awam untuk meletakkan bom di kereta kebal Israel. Dan payah bagi tentera Israel untuk masuk ke dalam gaza sebabnya banyak bagunan2. Sebab itulah saya sebenarnya tidak gentar melihat kereta kebal Israel yang bersusun di sempadan. Akhirnya, mereka terpaksa menyerang dari atas, menggunakan F-16. Tapi, kita kena ingat. War is dicided on the ground, not on the sky(kata2 chedet pada Singapore-huhuhu)

No comments: